Розмістити подію →
Сьогодні 23 вересня 2018 року
Мій дім Україна
Інформаційний портал про суспільні та культурні події в Україні

Новий міжмузейний проект досліджує образи Києва та Одеси в мистецтві

12 вересня 2018
Новий міжмузейний проект досліджує образи Києва та Одеси в мистецтві

7 вересня Одеський музей західного та східного мистецтва, Дирекція художніх виставок України та Музей сучасного мистецтва Одеси презентували міжмузейний культурно-мистецький проект «Київ-Одеса. Знаки і метафори міського простору».

Кожне визначне історичне місто має свою неповторну ауру. Є вона у Риму та Парижа, Стамбула та Відня, Києва та Одеси, Львова та Вільнюса.

Київ та Одеса — міста із своєрідними та неповторними історико-культурними і художніми традиціями, унікальною міською міфологією.

Перетворення історичних міст у сучасні мегаполіси призвело до сумних метаморфоз міського середовища, до стрімкого «вимивання» неповторної для кожного міста традиційної атмосфери. Незворотні процеси (зміна соціального і національного складу, а також культурного рівня населення міст, будівельний бум, який супроводжується варварським ставленням до архітектурних пам`яток, тощо) спричинили зміни у ставленні до міста загалом, а також — у сприйнятті міського простору.

Вже у перші роки нового тисячоліття це стало могутнім стимулом для перегляду великого історико-культурного, філософського, художнього надбання, що по суті утворює, за сучасними культурологічними визначеннями, «міський міф» та «міський текст».

В сучасній культурі міф давно вже перестав бути лише літературним явищем. «Неоміфологічна свідомість» є чи не визначальною рисою культурної ментальності сьогодення. Знак (від грец. semeion — знак) та метафора (грец. μεταφορά — «перенесення») є найважливішими засобами сучасного культурного тексту, як вербального, так і візуального.

Головні київські міфологеми — «Місто-Храм», «Другий Єрусалим», «Місто-сад», насамперед пов’язані з визначною місією Києва у розвитку східно-слов’янської культури, за доби князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, а також — з унікальним історичним ландшафтом та неповторними київськими краєвидами.

Київ назавжди вписаний в число світових сакральних центрів. У середині 19 століття Оноре де Бальзак називав Київ Вічним Містом, Північним Римом (есе «Лист з Києва», 1849 рік). Багатовіковою художньою традицією Київ долучений до найбільш живописних міст. «Насправді Київ — одне з найпрекрасніших міст у світі, а за своїм своєрідним розташуванням над могутніми водами Дніпра і над безкрайніми степами — навіть єдине». (Олександр Бенуа)

Порівняно з тисячолітнім Києвом, доволі молода і завжди прекрасна Одеса, яка «розміняла» лише третє століття, має яскраве історико-культурне обличчя і є володаркою самобутнього та насиченого «культурного тексту».

Створена вільними, культурними та ініціативними людьми, Одеса швидко стала одним з економічних і культурних центрів. Завжди відрізняючись від більшості міст нашої країни, вона викликала бажання влади звести її відмінність до образу міста «біля самого синього моря, Південної Пальміри та перлини біля моря» — міста постійних мрій і снів, що потонуло в квітучих акаціях, з чудовою та різноманітною європейською архітектурою. «Але все це — як тло. Він висітиме над нами ввесь час — цей незвичайний килим одеських звичаїв. Темна південна ніч покриває нас своєю яткою, на чорному небі стоятимуть завжди кілька ясних зір, наче кинув хтось у небо якір — одеський герб. Тихий свист, шум, гуркотіння трамваїв — все це вщухатиме в місті, лишатиметься позаду і не перейде паркана кінофабрики». (Ю. Яновський).

Приблизно так виглядає ідеалістичний дискурс («мрії про минуле») щодо двох міст, самодостатніх і різних, що опинились в схожих, і доволі непростих соціо-культурних обставинах.

Головна мета проекту: виявити та дослідити надзвичайно важливу роль образотворчого мистецтва у формуванні та інтерпретації історико-культурних та міфопоетичних аспектів образу Києва та Одеси; проявити нові змісти та контексти у художньому сприйнятті міського середовища та простору. А також запропонувати новий погляд із ХХІ століття на традиційний «образ міста» у мистецтві другої половини ХХ століття. Організатори прагнуть концептуально розширити рамки пейзажного жанру — до інтерпретації міського візуального тексту з його багатошаровою міфологією. Тому даний проект не передбачає жорстких жанрових і стилістичних обмежень. Головними критеріями підходу є креативність, чутливість до сучасних мистецьких контекстів, а головне — відтворення неповторної аури кожного міста.

Міжмузейний проект має на меті познайомити шанувальників мистецтва міста Одеси з унікальною фондовою збіркою Дирекції художніх виставок України. «Київська тема» репрезентована творами корифеїв «київської живописної школи» другої половини ХХ ст.: М. Глущенка, О. Захарчука, В. Одайника, О. Отрощенко, В. Рижих, С. Шишка, та ін. Із збірки Дирекції представлені також твори класиків одеського малярства: А. Лози, О. Попова, В. Токарева та ін.

Широка репрезентація творчості видатних одеських митців другої половини ХХ — початку ХХІ ст.: О. Ацманчука, О. Волошинова, Ю. Єгорова, В. Кабаченка, К. Ломикіна, В. Маринюка, В. Стрельнікова, С. Сичова, Л. Ястреб та ін. здійснена на основі колекції Музею сучасного мистецтва Одеси.

Дуже цікавими видаються сучасні мистецькі рецепції щодо «золотої доби» свого міста — його ідеального образу, а також рефлексії на теми сьогодення — твори О. Аполлонова, В. Басанця, О. Ворони-Адаменко, Г. Верещагіна, С. Ільїна, К. Корнійчук, С. Папроцького, О. Придувалової, В. Труша, В. Хруща та ін.

Сучасні художники творять новий міський «текст», сповнений знаками-символами, культурними алюзіями, новітніми метафорами. Деякі з них зосереджені на пошуках шляхів здобуття нової гармонії в урбаністичному середовищі; дехто навіть прагне віднайти потаємні знаки міської культури майбутнього — С. Белік, А. Духовична, І. Єремеєва, К. Косьяненко, І. Леві, М. Овсійко та ін.

Виставка у виставкових залах Одеського музею західного та східного мистецтва до 30 вересня працює щоденно (окрім середи) з 10:30 о 18:00.

Джерело: artukraine.com.ua

Дивіться також


вгору