Розмістити подію →
Сьогодні 23 вересня 2018 року
Мій дім Україна
Інформаційний портал про суспільні та культурні події в Україні

Дослідження: успіх у навчанні майже на дві третини залежить від генів

12 вересня 2018
Дослідження: успіх у навчанні майже на дві третини залежить від генів

Діти вчаться в школі дуже по-різному. В останні роки дослідники виявили, що успіх у навчанні — в початковій школі, наприкінці середньої й навіть в окремих дисциплінах — майже на дві третини залежить від генів.

Вчені обрали 6 000 пар близнюків, які беруть участь у британській програмі дослідження раннього розвитку близнюків, і проаналізували їхні оцінки від початкової школи до закінчення обов’язкової середньої освіти.

Результати дослідження показали, що досягнення близнюків у навчанні були на подив стабільними. Ті, хто добре вчився у початковій школі, мали гарні результати й в іспитах GCSE (сертифікат про завершення середньої освіти).

Спостереження за близнюками дозволяє виявити вплив генів на досягнення в навчанні.

Однояйцеві (ідентичні) близнюки мають однаковий генетичний набір, тоді як двійнята, так само як брати і сестри різного віку, ділять у середньому 50 % генів.

Якщо за певною рисою ідентичні близнюки більше схожі одне на одного, ніж двійнята, можна зробити висновок, що ця риса визначається переважно генами.


Науковці дійшли висновку, що стабільність досягнень у навчанні майже на 70 % пояснюється генетичними чинниками й лише на 25 % — навколишнім середовищем, як-от виховання в одній родині та відвідування однієї школи. Решта 5 % — іншими менш зрозумілими факторами, як-от вплив друзів чи вчителів.

Коли успішність в навчанні протягом шкільних років покращувалася або погіршувалася, це насамперед залежало від тих зовнішніх чинників, які в близнюків відрізнялися.

Логічно припустити, що стабільність успіхів у навчанні пояснюється, в першу чергу, розумовими здібностями дитини.

Але після того, як дослідники провели в близнюків тести на інтелект (вербальні та невербальні), вплив генів все одно залишився суттєвим — на рівні 60 %.

В останні роки вчені досягли великих успіхів у виявленні генетичних маркерів, які відповідають за ті чи інші риси особистості, зокрема успіхи в навчанні.

Проте кожен генетичний маркер пояснює дуже невелику частку (менш ніж 0,1 %) індивідуальних відмінностей.

Нещодавно розробили більш ефективний метод. Підсумовуючи тисячі генетичних маркерів, виявлених в ході загальногеномних досліджень (порівняння генетичної будови різних людей), вчені розробляють «полігенну шкалу ознак».

Така шкала дозволяє з більшою точністю прогнозувати варіативність певної риси, як-от успіх в навчанні, в людей не пов’язаних спільними генами.

Метод полігенної шкали балів підтвердив те, що науковці виявили в ході спостереження за близнюками. А саме те, що певні варіанти генів відповідають за те, чому оцінки дітей на кожному етапі навчання можуть відрізнятися. Результати цього дослідження є надзвичайно важливими, як для батьків, так і для вчителів.

Вони свідчать про те, що певні проблеми в навчанні потрібно виявляти якомога раніше, оскільки вони, швидше за все, залишатимуться впродовж усіх шкільних років.

У майбутньому така оцінка генетичної схильності разом із прогнозуванням впливу зовнішнього середовища, як-от район проживання, особливості виховання в сім’ї та школи, допоможуть виявляти «проблемних» учнів у ранньому віці.

Подолати потенційні труднощі в навчанні допоможуть індивідуальні навчальні програми.

Наприклад, вже при народженні ми могли б за допомогою ДНК-тестів виявляти дітей, які в майбутньому матимуть проблеми з читанням, і допомагати їм на ранньому етапі.

Профілактичні заходи завжди мають більші шанси на успіх на ранньому етапі життя.

А тому генетична оцінка ризиків, яку можна застосувати вже при народженні, має величезне значення для подолання майбутніх проблем в навчанні.

Джерело: uainfo.org

Дивіться також


вгору